Dronesuksess på vedlikehold


Med bruk av drone gjennomfører KTV Group vedlikehold i sameier og borettslag mye raskere, og kundene oppnår betydelig lavere priser.

– Akkurat nå har vi åtte høyblokker som rengjøres. Med tradisjonell fasadevask og fasadeklatrere tar slike oppdrag cirka ti uker. Med drone bruker vi én uke, sier gründer av KTV Group Kennet Nilsen. KTV Group har operert innen vedlikehold i 30 år, og har alltid vært opptatt av innovasjon. 

50 meter høyde
Dronen som brukes i dag er cirka èn meter i diameter og kan håndtere høyder opp til 50 meter. Med drone skummes vaskemiddelet SelfCleaner på overflatene, og deretter tar naturen med vær og vind seg av resten av rengjøringen ved å fjerne grønske og plakk og algevekst.

KTV Group er blant de største i landet på fasadevask, og har de siste årene hatt et stort fokus på å utvikle en drone som kan påføre SelfCleaner på bygninger. Resultatet har blitt en svært effektiv og ikke minst mye mer skånsom metode enn tradisjonelt vask med høytrykk. Metoden gir også lengre levetid på overflatene.

Skremte beboere
– De siste seks årene har vi sammenlignet drone og høytrykksspyling. Sluttresultatet er minst like godt med drone, og samtidig unngår fasadene slitasjen med høytrykkspyling, sier Nilsen. Han har dessuten gjort noen humoristiske erfaringer når dronene er i arbeid.

– I begynnelsen hadde vi en svær drone på to meter i diameter, og den skremte jo vettet av mange beboere når de oppdaget kjempedronen hengende utenfor vinduet. Utviklingen har heldigvis gjort størrelsen på dronene markant mindre, men samtidig er de også kraftigere, sier han.

Startet i 2015
KTV Group er den eneste virksomheten innen vedlikehold av sameier og borettslag som har spesialisert seg på rengjøring med drone i Norge.

– Da vi startet konseptet med SelfCleaner i 2015, var det naturligvis mye prøving og feiling. Selve dronen kjøper vi eksternt, mens de innovative løsningene, de utvidede funksjonene og spesialtilpasningene har vi både utviklet og installert for egen regning. Dronen sammen med SelfCleaner ble tatt i bruk i 2020 forteller Nilsen. Nå vurderer han å tilby konseptet til konkurrenter i bransjen fra 2022.

Internasjonalt
– Etterslepet på vedlikehold av norsk bygningsmasse er formidabelt, og vi deler gjerne både oppfinnelse og kompetanse med andre leverandører av vedlikeholdstjenester, sier Nilsen, og legger til:
– Det er også et enormt marked  internasjonalt. Vi har fått flere henvendelser fra inn og utland, men tar dette steg for steg.